Jak założyć sklep internetowy?

Założenie sklepu internetowegoZałożenie sklepu internetowego jest prostsze niż Ci się wydaje! Rozwój rozwiązań dostępnych na rynku e-commerce pozwoli Ci rozpocząć sprzedaż w kilka chwil - bez konieczności zgłębiania wiedzy informatycznej, bez budowania hali magazynowej i dbania o zatowarowanie, a nawet bez prowadzenia działalności gospodarczej!


Niezbędne oprogramowanie sklepu internetowego

Podstawą działania sklepu internetowego jest jego oprogramowanie. Jeśli starasz się zminimalizować koszty związane z uruchomieniem sklepu internetowego, nie posiadasz wiedzy z zakresu IT bądź po prostu chcesz w pełni skupić się na działaniach sprzedażowych - powinieneś wybrać SaaS, czyli sklep internetowy na abonament. To w nim uzyskasz dostęp do wszelkich narzędzi potrzebnych do prowadzenia sprzedaży. Poszukując platformy odpowiedniej dla siebie zwróć szczególną uwagę na:

  • ilość intergacji z hurtowniami w Twojej branży, a także częstotliwość aktualizacji,
  • łatwość obsługi zamówień spływających z różnych kanałów sprzedaży np. z Allegro,
  • szybkość działania oraz strukturę sklepu SEO friendly,
  • krótki i prosty koszyk zakupowy sprzyjający finalizacji transakcji,
  • dostęp do podstawowych narzędzi związanych z księgowością oraz marketingiem, a także możliwość korzystania z usług firm zewnętrznych gdy zajdzie taka potrzeba,
  • możliwość modyfikowania wyglądu sklepu w przystępny sposób np. w formie modułów przypominających klocki,
  • certyfikat SSL sklepu i dostosowanie oprogramowania do RODO.

Pamiętaj, że do Twojego sklepu z biegiem czasu będzie spływało coraz więcej zamówień. Już podczas testowania oprogramowania musisz zwrócić uwagę na to, ile czasu zajmie Ci obsługa każdego z nich. W przyszłości przełoży się to na Twoje większe moce przerobowe.

Sklep internetowy bez firmy

Zdecydowana większość osób rozwijających sklepy internetowe decyduje się na założenie działalności gospodarczej. Jednak od wiosny 2018 roku posiadanie firmy nie jest niezbędne do handlu internetowego. Sprzedaż, z której miesięczny przychód nie przekracza połowy minimalnego wynagrodzenia brutto określonego na aktualny rok, możesz prowadzić na mocy działalności nierejestrowanej.

I choć jest to dobre rozwiązanie dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z rynkiem e-commerce bądź traktują go jako dodatkowe źródło dochodu, niesie za sobą pewne ograniczenia. Decydując się na działalność nieewidencjonowaną musisz pamiętać o dwóch kwestiach:

  • zwiększenie zarobków będzie związane z koniecznością założenia firmy,
  • nie każda hurtownia będzie chciała z Tobą współpracować.

Drugim z wymienionych punktów powinny zainteresować się przede wszystkim osoby, które nie są producentami sprzedawanych artykułów. Dlaczego? Ponieważ jako osoby nieposiadające firmy przez wiele hurtowni zostaną potraktowane jako klienci detaliczni, a więc nie będą mogły liczyć na najbardziej korzystne dla ich sprzedaży ceny. Oczywiście, współpraca hurtowni z osobą nieposiadającą firmy jest kwestią wewnętrzną, a o szczegóły każdorazowo należy zapytać wybranego partnera.

Jakie produkty będziesz sprzedawać?

Dla wielu początkujących sprzedawców zagadką jest zatowarowanie sklepu. Czasy, w których rozpoczęcie działalności związane było z magazynowaniem wszystkich dostępnych w ofercie produktów oraz ustalaniem indywidualnej współpracy z wieloma podmiotami np. kurierami, minęły bezpowrotnie.

Dziś, gdy chcesz rozpocząć sprzedaż szybko i sprawnie skorzystasz z dropshippingu. Model logistyczny opiera się na wysyłce produktów wprost z hurtowni do Twojego klienta. W rezultacie nie mrozisz gotówki w zakupionych wcześniej towarach, nie musisz opłacać magazynu oraz pracowników go obsługujących.
Zdecydowana większość osób korzystających z tego udogodnienia systematycznie rozwija swój e-sklep, a magazynowanie przebiega w sposób hybrydowy. Jak to się dzieje? Najpopularniejsze, przynoszące największy zysk artykuły kupowane są przed sezonem i magazynowane u sprzedawcy, dzięki czemu klienci mogą skorzystać z nich od ręki - także w wysokim sezonie np. podczas Bożego Narodzenia. Z kolei dodatkowe artykuły wciąż wysyłane są z hurtowni, dzięki czemu sklep cieszy się szerokim asortymentem.

Co wpłynie na sprzedażowy sukces?

Sukces sprzedaży internetowej, podobnie jak każdej innej, uzależniony jest od szeregu czynników. I choć atrakcyjność oferty będzie odgrywała tu ogromną rolę, pominięcie pozostałych aspektów nie pozwoli na pełne wykorzystanie Twojego potencjału. Wymienione elementy wpłyną nie tylko na wygodę robienia zakupów, ale także możliwość odnalezienia artykułów przez klientów w wyszukiwarce, czyli pozycjonowanie. Zakładając sklep internetowy zwróć szczególną uwagę na:

  • Nazwę sklepu. Dobrą praktyką jest próba stworzenia nazwy, która jednoznacznie będzie kojarzyła się z branżą, w której działasz i nie wprowadzi klientów w błąd. Równocześnie nie możesz zapominać o tym, że działasz w Internecie, a więc potrzebujesz wolnej domeny internetowej. Dostępność adresu strony warto sprawdzić natychmiast po opracowaniu wstępnej koncepcji. W przeciwnym razie może okazać się, że praca nad strategią funkcjonowania sklepu pójdzie na marne, bo domena jest już zajęta.
  • Wersję mobilną, czyli e-sklep w RWD. Sklepy internetowe dostosowane do urządzeń mobilnych doceniane są przez klientów, którzy mogą przejrzeć ofertę i dokonać zakupu z poziomu telefonów bądź tabletów, a także algorytmy Google-a. Od niedawna Mobile First Index w pierwszej kolejności zwraca uwagę na strony mobilne, na podstawie których ustala pozycje.
  • Ilość kanałów sprzedaży, w których się pojawiasz. Za ich zastosowanie odpowiadasz ty, jednak to Twoje oprogramowanie powinno dać Ci możliwość wygodnej i szybkiej integracji z miejscami sprzedażowymi takimi jak: Allegro, popularne marketplace’y oraz porównywarki cen i opinii np. Ceneo.
  • Działania dodatkowe, w których skład wchodzi aktywność w social mediach, prowadzenie bloga i gościnne pojawianie się na portalach zewnętrznych. Praca wkładana w przygotowanie materiałów dodatkowych i komunikację z potencjalnymi klientami jest istotna nie tylko z punktu widzenia wizerunku marki, ale przede wszystkim SEO.

Niezależnie od tego, czy już teraz chcesz wykorzystywać wszystkie możliwości reklamy i form sprzedaży, powinieneś myśleć przyszłościowo. Wybierz rozwiązanie, które nie ograniczy Twojego rozwoju i na każdym etapie budowania biznesu pozwoli dobrać możliwości idealnie dopasowane do aktualnych potrzeb.

Załóż sklep internetowy za darmo!

Nim podejmiesz ostateczną decyzję o założeniu sklepu, przetestuj rozmaite rozwiązania. Założenie darmowego sklepu internetowego wiąże się ze skorzystaniem z jego wersji testowej. To tam ustawisz wszystko tak, jak chcesz i przyjrzysz się obsłudze panelu administracyjnego z bliska.

Kinga Tobała - specjalistka ds. E-commerce z platformy Sky Shop, która oferuje nowoczesne oprogramowanie dla sklepów internetowych.

Ocena: 5.0

Komentarze