Rewolucja tunelowa w Polsce

Tunele w PolsceW ostatnich latach w Polsce mamy do czynienia ze swego rodzaju rewolucją tunelową. Tunele powstają zarówno w ramach budowy dróg, jak i rozbudowy lub modernizacji linii kolejowych. Większość takich projektów to skomplikowane, czaso- i kosztochłonne przedsięwzięcia, realizowane w gęstej zabudowie miejskiej, w rejonach górskich, a nawet - pod wodą. Gdzie i w jaki sposób powstają najdłuższe tunele drogowe i kolejowe w Polsce?

Tunele II linii metra w Warszawie

Warszawa jest jedynym polskim miastem, w którym działa system metra. Do dyspozycji mieszkańców jest obecnie cała I linia o długości 23 km, dysponująca 21 stacjami, a także odcinek centralny linii II (6,1 km). Obecnie w stolicy trwa rozbudowa II linii metra. Najbliżej otwarcia są odcinki wschodni północny (3,2 km, wykonawca: Astaldi) i zachodni (3,4 km, Gülermak). Tunele obu fragmentów zostały wydrążone z wykorzystaniem maszyn TBM (ang. Tunnel Boring Machine). W przypadku pierwszego trwa już procedura odbiorów końcowych - jeśli nie będzie opóźnień, nowe stacje zostaną otwarte w sierpniu br. Na placu budowy drugiego (dłuższego) odcinka trwają prace wykończeniowe. W sumie do sieci metra przyłączonych zostanie niebawem sześć nowych stacji metra. Równocześnie obie firmy (tym razem w konsorcjum) przygotowują się do drążenia tuneli kolejnych fragmentów stołecznego systemu kolei podziemnej, prowadzących m.in. w kierunku osiedla Bródno. Cała II linia metra w Warszawie ma również liczyć 23 km i 21 stacji, a wszystkie prace powinny zakończyć się w 2023 r.

Tunel średnicowy w Łodzi

Najdłuższy tunel kolejowy powstaje w Łodzi. Choć potocznie mówi się o jednym tunelu średnicowym, w rzeczywistości tworzyć go będą połączone ze sobą obiekty: jeden dłuższy, dwutorowy, o długości 3 km, i cztery krótsze, jednotorowe, wydrążone na dystansie 4,5 km. W prace nad budową „łódzkiego metra”, jak nazywają przyszłą kolej sami mieszkańcy (spodziewane efekty w postaci poprawy komunikacji i komfortu podróżnych są współmierne do skali przedsięwzięcia), zaangażowane jest konsorcjum, w skład którego wchodzą dwie polskie firmy: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego oraz Energopol Szczecin. Czas na realizację zadania wykonawca ma do 2021 r.

Tunel pod Ursynowem w Warszawie

Kolejny warszawski tunel powstaje w dzielnicy Ursynów w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy. Za to przedsięwzięcie odpowiada spółka Astaldi, która została generalnym wykonawcą jednego z trzech zadań, na które podzielono budowę drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska-Lubelska. Tunel powstaje w ciągu odcinka o długości około 4,6 km, a dystans, który będzie można nim pokonać, to 2,3 km. Tym samym obiekt na Ursynowie, który ma być gotowy w 2020 r., stanie się najdłuższym tunelem drogowym w Polsce.

Tunel pod cieśniną Świną w Świnoujściu

Ciekawy projekt tunelowy realizowany jest również na Pomorzu Zachodnim. O budowie tunelu łączącego dwie największe świnoujskie wyspy - Wolin i Uznam - mówiło się od lat. Kontrakt na realizację tego ważnego przedsięwzięcia udało się jednak podpisać dopiero w 2017 r. Po wielomiesięcznych próbach rozstrzygnięcia przetargu (liczne odwołania, wycofanie się z podpisania umowy przez Astaldi) generalnym wykonawcą inwestycji zostało konsorcjum firm Porr, Porr Bau, Energopol Szczecin i Gülermak. Zadanie polega na budowie podwodnego tunelu pod cieśniną Świną o długości 2,32 m (będzie on nieznacznie krótszy od tunelu pod Ursynowem, który ma mieć około 2,335 m). Cała trasa, która pozwoli połączyć lewobrzeże Świnoujścia z droga ekspresową S3, będzie miała 3,2 km. Tunel ma być gotowy we wrześniu 2022 r.

Tunel S3 Bolków-Kamienna Góra

Imponujący jak na polskie warunki tunel - o długości około 2,3 km - powstaje także w ciągu drogi ekspresowej S3. Jego wykonanie jest częścią budowy jednego z dwóch ostatnich fragmentów ekspresówki: Bolków-Kamienna Góra Północ. Trasa ta, która powstanie za blisko cztery lata, będzie miała 16 km długości. Kierowcy pokonają ją częściowo w tunelach, zbudowanych pod pasmem Gór Wałbrzyskich. Oprócz wspomnianego, ponad 2-kilometrowego obiektu (będzie on najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym w kraju), wybudowany ma być także tunel krótszy, o długości 320 m. Za realizację tej inwestycji odpowiada konsorcjum firm Porr i Porr Bau.

Tunel na Zakopiance

Jeden z najbardziej znanych projektów tunelowych w Polsce realizowany jest w malowniczych rejonach górskich, na trasie do stolicy polskich Tatr. Budowa tunelu pod Małym Luboniem - bo o nim mowa - odbywa się w ramach realizacji drogi ekspresowej S7 na odcinku Naprawa-Skomielna Biała. Obiekt o długości 2,1 km ma być przejezdny za niespełna dwa lata, a jego budową zajmuje się włoskie przedsiębiorstwo Astaldi.

Oprócz wspomnianych tu najdłuższych budowanych obecnie tuneli komunikacyjnych, w planach zarządców dróg krajowych i linii kolejowych oraz włodarzy polskich miast jest budowa także innych obiektów tunelowych. Na etapie przygotowania są m.in. tunele w ciągu drogi ekspresowej S19, która będzie polską częścią międzynarodowego szlaku drogowego Via Carpatia, a także tunele zaplanowane w ramach budowy Północnej Obwodnicy Krakowa (S52). Inwestycje tunelowe realizują też miasta, choćby Kraków, gdzie wraz z Trasą Łagiewnicką - drogą na południu miasta, która stanie się częścią trzeciej jego obwodnicy - powstaje aż siedem tuneli (sześć drogowych i jeden tramwajowy). Tunelowa rewolucja trwa.

Więcej informacji na portalu https://inzynieria.com/b/tunele.

Komentarze