Wózki widłowe - budowa i rodzaje

Wózki widłowePierwsze wózki widłowe pojawiły się już w latach 20 ubiegłego stulecia za sprawą dwóch znanych firm, które istnieją do dzisiaj. Początkowo funkcjonowały pod dwiema nazwami wózki jezdniowe i wózki jezdniowo-podnośnikowe, potem pojawiło się określenie wózki widłowe, które funkcjonuje do chwili obecnej.

Wózki widłowe najczęściej są wykorzystywane w transporcie bliskim, służą do przenoszenia ciężkich ładunków z jednego miejsca w drugie, przeładunków towaru, rozładunku i rozmieszczania pełnych palet w magazynie.

Obecnie wózki widłowe, lub jak ktoś woli wózki jezdniowe są produkowane przez wiodących producentów narzędzi i sprzętu budowlanego, a także jeden z koncernów samochodowych.

Budowa wózka widłowego

Wózek widłowy składa się ze:

  • stalowej ramy
  • kół w zależności od modelu trzech lub czterech, niektóre modele zamiast typowych kół są wyposażone w gąsienice
  • silnika wysokoprężnego lub niskoprężnym w zależności od modelu. Istnieją również wózki widłowe zasilane prądem ( na akumulator)
  • elementu zwanego przeciwwagą, który zapewnia stabilność wózka podczas przewożenia ciężkich ładunków
  • masztu, na którym montuje się widły, lub chwytniki umożliwiające przenoszenie ładunków okrągłych, których ustawienie na paletach jest możliwe, bądź ze względów bezpieczeństwa zabronione.
  • wideł
  • kraty metalowej bądź klatki zabezpieczającej operatora przed ewentualnym przygnieceniem przez transportowane ładunki
  • kabiny kierowcy obudowanej na jeden z podanych wyżej sposobów
  • pedałów ( hamulec, gaz)
  • dźwigni do sterowania
  • kierownicy
  • klaksonu

Rodzaje wózków widłowych

Popularność wózków widłowych sprawiła, że producenci wciąż udoskonalają ten środek transportu bliskiego przystosowując go do obsługi niemalże każdej gałęzi przemysłu. Wózki widłowe dzielimy ze względu na rodzaj napędu:

  • benzynowe,
  • dieslowe,
  • akumulatorowe,
  • elektryczne zwane również sieciowymi.

Ze względu na rodzaj załadowczy i transportowy wózek widłowy może być:

  • naładowny,
  • unoszący,
  • podnośnikowy ( ten rodzaj wózka widłowego jest najczęściej wykorzystywany gdy nie można rozdzielić bardzo dużego i ciężkiego ładunku),
  • boczny znajdujący zastosowanie w przemyśl,
  • kontenerowy przeznaczony do transportu ładunków gabarytowych o dużej masie,
  • antywybuchowy, który znajduje zastosowanie w fabrykach i magazynach z substancjami łatwopalnymi,
  • skrętny, który cieszy się dużą popularnością w magazynach i fabrykach , w których transport odbywa się wąskimi, krętymi korytarzami,
  • wielokierunkowy często wykorzystywany w podobny podobny sposób jak skrętny wózek widłowy,
  • podwieszany, który jest coraz popularniejszy ze względu na mały rozmiar i możliwość przewozu go w samochodzie dostawczym razem z ładunkiem, ponadto wózki tego typu są bardzo zwrotne, a dzięki małemu rozmiarowi funkcjonalne i wykorzystywane nawet na niewielkich powierzchniach,
  • systemowy, jest to wózek widłowy, który można dopasować do różnych rodzajów magazynów, jest bardzo wygodny i funkcjonalny ze względu na możliwość pracy zarówno w ciasnych magazynach sklepowych, w halach produkcyjnych, oraz na zewnątrz podczas przeładunku z samochodu na samochód i rozładunku towaru z samochodu do magazynu,
  • ciągnikowy
  • specjalny.

Wózki widłowe dzielimy również ze względu na sposób sterowania:

  • podestowe,
  • prowadzone wyposażone w kierownicę ( kierowane podobnie jak pojazd samochodowy),
  • zdalne ( sterowane za pomocą zdalnego pilota).

Ze względu na różnorodność wózków widłowych ten środek transportu bliskiego znajduje zastosowanie w niemalże każdej dziedzinie przemysłu. Jeśli istnieją jeszcze branże, w których nie ma możliwości wykorzystania żadnego z wyżej wymienionych wózków to z pewnością wkrótce się to zmieni, ponieważ rynek wózków widłowych bardzo prężnie się rozwija i wciąż są wprowadzane nowe rozwiązania w tej dziedzinie.

Komentarze